17 juni 2009

*Gäsp*

Vilka skumma dagar det har varit. Så här konstigt trött kan jag inte minnas att jag har varit någon gång tidigare. Det måste vara hela förra veckan som har kommit ikapp mig mentalt på något märkligt vis.
Idag kom jag hem 18.30 från jobbet efter ett ärende till systembolaget. När jag kom hem var Ellioth precis nattad och Thilde satt och bläddrade i ett blad från Astrid Lindgrens värld. Hon tyckte verkligen det var toppen där! Jag slumrade till utan att märka det knappt.
Patrik gick ut och skulle fixa med gräsklipparen, som gick sönder igår. Då satte vi på Madicken och jag småslumrade nästan hela filmen trots att Thilde snodde runt i soffan hela tiden. Antagligen var hon rädd för att somna. kl han bli 20.30 innan det blev sängen för henne idag. Men det var bara mysigt!
Imorgon blir det till at åka till mataffären och ladda upp lite inför midsommar. Vi ska fira först i Varberg hos svärföräldrarna och sedan ska vi åka hem och vara här på kvällen med en familj från mammagruppen.
Vi blir precis lagom många, kom vi överens om idag när vi planerade lite för vem som skulle fixa vad till kvällen.
Det blir en god potatissallad och grillad lax i foliepaket. Till efterrätt blir det äggvitetårta med jordgubbar, vit choklad och riven lime.
Jag funderar på att köpa lite färsk, grön sparris också och testa på grillen. Lite smålyxigt med en liten förrätt också!
Men nu måste jag dela med mig av mitt absoluta måste till sill-lunchen!
Det helt klart bästa alternativet till grädde, creme fraiche eller gräddfil.

Midsommarsås:
2 dl creme fraiche
2 msk fransk senap
1 msk strösocker
2 tsk vitvinsvinäger
mycket hackad dill
hackad gräslök
3 st kokta, hackade ägg
salt & peppar

Blanda och njut!


Dagen efter är den lika god att ha på smörgåsen - låt inget förgås!

2 kommentarer:

~~Anna~~ sa...

Hihi din älskade sås :-) Tror jag ätit den 3 midsommrar i rad!

Marie sa...

Hehe...
I år får du göra den själv om du vill ha nån :-)