12 november 2014

Retar upp mig...

Idag startade dagen med en liten diskussion, som snabbt avbröts för att det var dags att börja jobba och för att de som diskuterade med mig nog kände sig lite obekväma för att jag sa emot och att de själva kände sig lite dumma…
Sitter fortfarande och stör mig faktiskt.
Det började med att måndagens fotbollsgala togs upp. Nu kommer jag citera lite hur det lät:
 
    - I måndags, på den där fotbollsgalan när damerna skulle ta emot priser,  ja det blir ju så dumt… De är ju ihop med varandra allihop. Ja nästan alla är ju ihop med tjejer i alla fall… och så när en skulle tacka… Man brukar ju tacka sin man, men så blev det så konstigt när hon sa fru.
 
Min första replik var:
    - Det ÄR ju hennes FRU, då säger man väl fru? Om de är gifta. Förstår inte hur du menar.
 
Det fortsatte:
    - Borde det inte finnas ett eget ord för det då!? Så att man vet…
 
    - Förstår inte alls resonemanget, fortsatte jag. Vad är problemet? Det finns ju redan ord för det! Man   eller fru. Om jag skulle säga ”min fru”, då förstår du väl det handlar om en tjej!? Vad det nu ens har för betydelse…?
 
Grrr… Jag ser lite rött när jag hör sådant och kan inte låta bli att säga min mening.
Det finns absolut områden där jag också har fördomar och behöver lära mig mer och bli bättre. Så jag blir glad varje gång jag blir bevisad fel eller får mig en tankeställare. Jag försöker ha öppet sinne vad gäller det mesta. Mycket för att jag känner ett ansvar att föra vidare goda tankar om människor till mina barn. Hur man än ser ut, vem man än är!
Och jag älskar och blir väldigt stolt när jag hör mina barn säga att man får och kan bli kär i vem man vill och att de till och med rättar varandra om någon säger tjej- eller killeksaker. Det är ju faktiskt Leksaker!  
 

Inga kommentarer: