15 januari 2014

Stå upp för dig själv!

En liten förändring kan göra skillnad. Det mesta handlar om att bestämma sig.

Efter hälsotips i höstas och ett avsnitt av det intressanta TV-programmet ”Medicin med Mosley” bestämde jag mig. Jag ska stå upp och jobba och på det viset förbränna kalorier, som jag annars inte alls gör åt när jag sitter ner på kontorsstolen hela dagen.

Efter tre dagar, så är jag skithungrig redan kl 11, fast jag dessutom har klämt in frukt och yoghurt istället för bara kaffe och luft på frukostrasten. Förbränningen ökar. Och om jag står upp 3,5 timmar om dagen så motsvarar det ungefär 5 km i löparspåret. Så käckt så! Det tar ingen extra tid i anspråk, det är enkelt, man blir inte svettig eller andfådd och får väl egentligen heller ingen ökad kondition, men flera andra hälsoeffekter.

Blodsockernivån går tillbaka till normalt mycket fortare efter en måltid när man står upp. Man gör även ryggen en stor tjänst. Sedan kanske några hekto rinner av på köpet. Win win. Bra skor rekommenderas dock.

Lycka till och stå upp för dig själv i alla sammanhang!

 

Inga kommentarer: