25 november 2015

Det här med hälsa...

Vad är hälsa för dig?
Hur resonerar du?
Hur tänker du kring kost, träning & välbefinnande?
 
Såhär går mina funderingar och det är också så som jag FÖRSÖKER leva, med några fallgropar här och där förstås. Jag är ju bara människa!
 
Sedan jag utbildade mig till instruktör på Friskis & Svettis, så har träning varit en del av mitt liv. En härlig del, på ett lagom och gött sätt.
Om jag ska nämna vikten, så är det nog en stor anledning till att vågen inte skenar iväg.
Men… Jag har ett stillasittande jobb. Nästan 8 timmar varje dag har jag jobbat sittandes framför datorskärmen. Det har jag de senaste veckorna ändrat på (efter en liten pekpinne på en hälsoundersökning). Jag har förutsättningen att ändra det, då mitt kontor är utrustat med ett höj- och sänkbart skrivbord. Så, nu står jag upp större delen av dagen! Det har visat sig göra skillnad vad gäller förbränning. I vanliga fall brukar jag inte vara särskilt hungrig när jag kommer hem från jobbet. Men det har knorrat rejält i magen nu, bara genom att ben och rygg får arbeta lite extra under dagen. Bra!
Jag dricker dessutom mer vatten nu än tidigare, vilket jag tyvärr alltid har varit urdålig på.
Min kost är inget extraordinärt alls egentligen.
Vi äter bra, varierad mat hemma utan några konstigheter. Grönsaker, fisk, skaldjur, kyckling, kött och diverse tillbehör, så som bulgur, quinoa, fullkornspasta och potatis. Vi försöker dra ner på sockerinnehållet i det mesta och ”överfikar” inte. Vi äter minimalt med färdigmat och halvfabrikat.
Jag har en sambo som tänker likadant och lite längre. Han är väldigt mycket mer disciplinerad, vilket är kanon. Det gör att jag får draghjälpen jag behöver.
Välbefinnande nås av att må bra i både huvudet och kroppen. Så stress är givetvis bra att undvika. Jag är ganska så duktig på det tycker jag själv.
Gör roliga, givande saker med din tid, men glöm inte bort att vila mellan varven.
Man måste helt ”enkelt” hitta sitt sätt. Sättet som fungerar i längden, helst resten av sitt långa liv. Sedan kan man hela tiden lägga till goda vanor. Då blir det ju ännu bättre.
 
Goda vanor, som jag ska lägga till:
*ett träningspass till per vecka
*helgpromenad för frisk luft och dagsljus
*ta med vitaminkick (juice eller smoothie) som frukost/mellanmål till jobbet.
 
Fundera! Hur vill du leva och må?
Ibland kan små, små förändringar ge dig jättestora resultat.
Jag vet att träning kan vara svårt att komma igång med. Men det är faktiskt så att du måste börja, för att komma igång. Tips: Börja nu!
 

Inga kommentarer: