31 mars 2010

Försäkringskassan!?

Nu ska jag berätta något så vansinnigt dumt… och lååååångt!

Jag skrev för två månader sedan ett blogginlägg om att vi hade krånglig VAB, varannan dag och på olika barn. Här kommer fortsättningen:

Våra VAB-papper skickades in och registrerades in hos FK 2010-02-11. Efter nästan precis sex veckor ringde jag dit och frågade vart våra pengar hade tagit vägen. Svaret blev då att vi, både jag och Patrik visst hade glömt att skriva under begäran på baksidan. Min andra fråga var om de då trodde att de skulle bli påskriva av sig själva om de låg kvar där… Fick inget klart svar…  Så underlagen skickades ut till oss, blev signerade och tillbakaskickade och inregistrerade igen 2010-03-23. Vid första samtalet hade de även satt en uppföljning av ärendet 2010-03-26.    

Denna uppföljning gjorde att jag igår 2010-03-30 ringde och undrade vart våra pengar blivit av. Tre dagar skulle då bli utbetalade till mig 2010-04-01 och en dag till Patrik. Jag undrade då vad som hade hänt med mina fyra resterande dagar….

Så svarade handläggaren att den inte hade blivit påskriven! Jag blev helt ställd. Det var ju just det vi hade gjort veckan innan!!! Hur som helst, så bestämde vi att jag skulle gå in på webben och e-signera en ny begäran och då också skriva en förklaring till varför den kom in så långt i efterhand – allt för att skynda på!

Patriks dagar då? De  var påskrivna i alla fall. Men då visade det sig att vi hade begärt mer än 8 dagar i följd (inkl helg) för Ellioth, vilket gör att de behöver ett läkarintyg från dag 8. Inte så lätt att fixa i efterhand. Så vi bestämmer oss för att stryka en dag istället och att det ska bli en av Patriks dagar. Men då måste han själv ringa och göra detta…

…sagt och gjort. 30 minuter senare fick jag ett sms från Patrik att dagen var borttagen.

Igår kväll då, när jag loggade in på FK´s sida för att elektroniskt skriva under begäran, så ser jag att de har registrerat in vårt tillbakaskickade papper på fel barn!!!

Jag knappar för 3:e gången samma dag (en gång blev jag bortkopplad när jag väl kommit fram) in telefonnumret och ställs i dryga 20 minuter kö – Igen!  Väl framme fick jag reda på att dessa dagar hade blivit registrerade på fel ärende. När det var tillfixat så visade det sig också att pappret visst VAR underskrivet och allt i sin ordning. Då gick jag på om att detta inte var vårt fel längre utan deras och att jag behövde dessa pengar NU – helst igår! Det gick att lösa…. Utbetalning 2010-04-01

Idag strax efter kl 15, ringer Patrik mig efter att ha blivit uppringd av en handläggare, som säger att han inte alls behöver ta bort någon dag utan att det är jag som ska göra det, eftersom jag hade sista och den 8:e dagen i perioden.

Så jag ringer, köar och retar upp mig åter igen. Då visar det sig att den 8:e dagen är en av dessa tre dagar, som kommer betalas ut till mig 2010-04-01. Heja FK! Så vad som kommer hända nu är att de kommer skicka ut ett återkrav, där jag ska betala in dessa pengar till dem…. *pust*

Det gjorde mig förbannad och jag menade att med allt besvär och all tid jag lagt ner och väntat på mina pengar så vill jag INTE behöva något extra besvär med återbetalning!  Handläggaren skrev en hel roman samtidigt som jag pratade. Hon skrev att jag önskade lösa det på annat sätt… Så nu väntar jag väl snart ett samtal från en handläggare!

Min sista fråga var att dubbelkolla hur många dagar som faktiskt kommer betalas ut imorgon 2010-04-01. Svaret blev 7 dagar.        

- Och hur många får Patrik? Det fick hon då inte lämna ut!!! Då gick jag nästan i taket….. och frågade riktigt irriterat om hon verkligen menade att vi skulle behöva ringa och köa EN GÅNG TILL……  Tack och Hej….

Vi har inte haft problem med FK innan, men nu slog det väl alla rekord… *gäsp*

2 kommentarer:

\majja sa...

Jaa du, vad ska man säga?
Det verkar som du fick alla problem på en och samma gång och nu kan du lugnt se fram emot att ALDRIG nånsin mer ha problem med FSK.

GRATTIS!!


;)

Evelina sa...

herregud, det är en av fördelarna med att jobba i danmark, arbetsgivaren betalar vab utan krångel med fk! det kommer jag sakna om jag börjar jobba i sverige!!
Hoppa sni får hålla er friska nu iafl!
GLAD PÅSK!