1 augusti 2010

Minisemester

Nu är vi hemkomna från en liten minisemester i Landskrona och Helsingör… Tanken från början var att cykla på Hven, men hela resan dit ösregnade det och fortsatte sedan att regna och blåsa hela dagen.

VI tog lokalbussen in till centrum och hade med oss skrindan istället för barnvagn. Busschauffören var mäkta lycklig… han sa att det bara tar ombord rullatorer och barnvagnar… Jag hävdade att detta ju var en “barnvagn”, då barnen satt i… Vi fick komma på i alla fall.

På vägen hem sedan fick vi sitta och vänta på bussen en stund. När den sedan väl kom fick vi lite bråttom att trassla oss fram till bussen… två sekunder senare åker den… jag han slå till på rutan och då stannade den. Jag sa lite ironiskt när vi kom på att “Vi gärna skulle vilja åka med” Jag fick då till svar att han hade stannat i 2 minuter och att ingen skulle med… Det var bara det att han knappt han stanna alls… Sedan fick jag en tillsägelse att jag skrämde de stackars passagerarna när jag bankade på rutan… Oj oj oj….

I går, vaknade vi till sol, underbart… så vi kollade båttiderna till Hven, men tyvärr var de inte så bra. Dessutom blåste det fortfarande rätt friskt så vi ändrade planerna och tog färjan till Helsingör istället… Där hände några lustiga grejer när jag betalade med kort.

1. Vi åt lunch på ett ställe men de missade först halva vår beställning, så det tog lite tid innan alla fick mat… Rätt dyr med… Det skulle kosta 346 DKK = 474 svenska….! Hon meddelade att de tog 10 DKK i kortavgift för utländska kort. Eftersom jag inte hade cash så fick det ju bli så… När jag sedan godkände beloppet på kortterminalen, så stod det 9,54 DKK… Skumt!  Jaja… det blev ju rätt billigt ;-)

2. Vi köpte sedan en present i en ostaffär eftersom vi igår kväll stannade på kalas i Varberg… Detta kostade 202,50 DKK, men på mitt kort drogs 22,50 DKK….

När vi sedan kom på svensk mark ringde jag och kollade mitt konto… Reserverade belopp var då: 12.49 kr och 28,29 kr… Synd att jag inte visste att detta skulle ske…. Gud vad jag hade shoppat loss då. Riktigt bra REA, typ över 90 %!!!! ;-)

Inga kommentarer: