7 februari 2011

Fast i köket

Jag tog upp en fläskytterfilé ur frysen när jag kom hem. Lade förpackningen i vattenbad för att tina den fortare…

Detta ska väl gå undan tänkte jag och stoppade in grönsaker på en plåt i ugnen. Värmde stekpannan. Bara liiite i mitten av köttbiten var fortfarande halvfruset. Fräste den brun och fin runt om… sänkte värmen lite och rullade runt den med jämna mellanrum i stekpannan. Efter dryga 20 minuter var grönsakerna klara och jag svängde snabbt och lätt ihop en alldeles fantastisk bearnaisesås – a´la påse! Ler med tungan ute  Bara att skära upp köttet och servera – TRODDE jag! Inte då…

Cirka en halv cm runt om hade blivit klart, resten var fortfarande rått. Stekte och vände runt i ca 10 minuter till… Inte så stor skillnad. Som tur var fanns det värme kvar i ugnen, så jag kastade in dem i en form där, satte klockan på en kvart.

Kurr i magen… Äntligen ringer det! Men fortfarande rått i mitten… 10 min till…  Slänger i grönsakerna också, då dem blivit kalla. Efter dessa minuter är köttet i gränslandet att vara färdigt. Så ut med grönsakerna och tillbaka in med köttet på full flôs i 5 min till.

Blandade under tiden ut såsen med turkisk yoghurt – inte alls dumt! Ler

Ja, så middagen jag trodde skulle vara klar på ca 20 min, tog över en timma innan den stod på bordet.

Det bli liksom aldrig som man tänkt sig… Men gott var det i alla fall!

Inga kommentarer: