11 maj 2009

Perfekta ägg...

Nu har jag under några veckors tid ätit ägg till frukost i tid och otid. Det har varit en helt projekt eller experiment att få dem precis som man vill ha dem. Man kan ju liksom inte se innanför skalet på dem!
Jag testat de flesta varianter och tider. Jag har alltid lagt i äggen i kallt vatten, så att de har fått vara med hela vägen till det kokar. Men nu har jag också försökt få till det genom att lägga dem i redan kokande vatten. Det sista går ju undan - särskilt om man har en vattenkokare. Men jag och alternativ två har inte riktigt kommit överens ännu.
Så jag har testat mig fram bit för bit på det första sättet. IDAG fick jag till det!!! De blev helt perfekta och så som jag vill ha mina ägg.
När vattnet väl börjar koka, så låg de i och skuttade runt bland bubblorna i 4 minuter och ca 30 sekunder.
Resultatet blev: Helt stelnad vita och ca 1/3 stelnad gula... resten av gulan var lite rinnig, alldeles lagom!
Nu är nästa utmaning att få till det i redan kokande vatten. Men då måste ju koktiden förlängas lite. Frågan är bara hur länge?! Någon som vet???

Inga kommentarer: