7 mars 2014

30 öre... är det ens något att diskutera?

Bevittnade en smålustig grej i söndags, eller så var det bara urdumt. Man blir bara så snopen ibland över hur människor är… Jag handlade på Maxi i Borås i söndags innan jag hämtade barnen. Alltid skönt att ha klart så mycket som möjligt inför veckan och slippa lägga extra tid i mataffären. Hittade en kassa med kort kö och ställde mig där. Två personer före… Något hände med kunden som var först… och den som stod på tur, framför mig skakade lite lätt på huvudet, himlade med ögonen och drog på smilbanden… Själv hörde jag inte alls vad det handlade om. Men till slut var de i alla fall klara med krånglet. Mannen framför mig plockar äntligen upp sina varor och kassören säger att kassan sedan är stängd, men jag får stå kvar.

-Det blir 120 kr, säger kassören.

Mannen sätter i sitt kort i kortläsaren och beloppet kommer upp i displayen.

-Du sa 120 kr, här står det 120,30?

-Jo, men det är 120 kr och så försöker han förklara hur det har blivit 30 öre också. Det var två av varorna som genererade ören, som totalt slutade på 30.

Han ville inte riktigt förstå utan drog frågeställningen ett varv till.

Då lade jag mig i diskussionen…

-Hade du betalat kontant, så hade du betalat 120 kr, eftersom ören inte finns i praktiken längre. Men eftersom du har kort dras det exakta beloppet.

Kassören nickade och höll med. Det gick ändå en vända till med:  ”Du sa ju…” och ”Det står 30 här…” Till slut fick kunden faktiskt ge sig och låta det svida över. Jag hoppas, när han drar kortet nästa gång att varorna kostar 119,70 så att han får tillbaka sina ören.

 

Inga kommentarer: