19 oktober 2012

Om den där Gud!

Finns han? Eller hon, eller kanske till och med hen?!
Jag möttes av frågan från en klasskamrat till Thilde när jag hämtade henne för en stund sedan. - Tror Thilde på Gud?
Mitt svar blev: - Det vet jag inte. Det har vi inte diskuterat hemma.
Nästa fråga: - Tror du på Gud?
- Nej, det kan jag inte säga att jag gör.
- Ok, det gör jag!
- Ja, det är ju olika vad man tror.
Sedan var det inte mer med det.
Ändå en spännande fråga. Särskilt från en 6-åring.
Min fråga är istället. Hur kan en 6-åring tro på Gud!? Vet man då vad det handlar om? Vi föräldrar påverkar ju våra barn rätt duktigt i diverse sammanhang. Så även i detta gissar jag...

En reflektion jag gjorde när jag tittade på Jonas Gardells serie, "Torka aldrig tårar utan hanskar" var hur hemskt vi människor kan bete oss för att tron på en Skrift är sååå stark.
Sekvensen jag tänker på är när ena huvudrollsinnehavaren, homosexuell och Jehovas Vittne, kliver ur garderoben för sina föräldrar. När de efter en tid insett att han vägrar ta emot "hjälp" och också väljer att lämna Vittnena, kommer de hem på besök för att ta avsked, klippa banden, glömma... Allt över en bit smaskig tårta.
Helt Absurt!!! Händer det på riktigt?
Kan verkligen tro göra människor sådana?
Sedan finns det väl många ljusglimtar också. Vi går ju mot jul t ex. Den hade väl inte firats om ingen läst och trott på den tjocka boken. Interesting!

Inga kommentarer: