8 november 2012

Ditt bästa lunch/middagstips?

Alla har vi väl ett sånt, eller?
Denna ständiga fråga: ” Vad ska vi äta idag?” Oftast är det roligt att laga själva maten, om man bara har klart för sig vad och vetskapen om att det kommer bli gott när man är klar.
Vad gäller dessa matkassar, som man kan få hemkörda till dörren… Sparar man verkligen tid på dem?  Eller är de endast till för inspirationen?
 
Jag tänker såhär: Kommer jag bara på vad jag ska tillaga, så tror jag att det går både fortare och lättare att fixa allt själv. För du får ju faktiskt inte ALLT i den där kassen. Vissa basvaror och kryddor räknas med att man har hemma. Likaså allt som hör till frukostmat och mellanmål. Alltså behöver man hur som helst åka till affären och handla minst en gång i veckan och då känner jag att jag lika väl också kan handla resten när jag ändå är där. Skriva veckomatlista och hålla sig till den tror jag är modellen för att spara både tid och pengar. Byt receptidéer med vänner och bekanta istället!
Därför tänkte jag att vi kunde samla ihop några vardags- och/eller helgfavoriter här.
 
Ska vi ha några kriterier också kanske? I alla fall på vardagsmaten… Säg max 30 minuter från kylskåps- och skafferiöppning tills det ligger färdiglagat och varmt på tallriken. Lite rutin och planering i köket kan dock krävas. Så att man till exempel synkar riskokning med resten… Ja ni  fattar!
Shoot!
 
Här är ett av mina, vardag som lyx!
 
 
 

Inga kommentarer: