27 november 2012

Nödlån!

Det är väl en jävla tur att jag inte saknar 375 miljarder kronor, så som grekerna… Det hade förvisso kallats nödsituation. Men kan ni fatta hur mycket 375 mijlarder är?
 
Titta här så kanske ni kan få en liten uppfattning.
 
Hur länge varar 1.000.000.000 sekunder?
Jo ser ni, det är ungefär 31,5 år… ÅR! Det betyder alltså att för att ens kunna göra åt 1 miljard kronor behöver en person slösa och spendera 3600 kr i timman dygnet runt i alla dessa 31,5 år. Min gissning är förstås att man lever rätt gott på räntan, så det borde vara en rent helvete att lyckas göra åt den summan på en livstid.
Jag kan på det viset faktiskt också tänka mig att nödlåna 375 miljarder, bara en månad och sedan betala tillbaka varendaste krona + en slant i ränta, säg 1 miljard.
Vid en sparränta på 5%, som väl lätt borde gå att förhandla sig till blir det nämligen 1.562.500.000 kr i sparränta för bara en månad.
Vad säger ni EU? Har vi en Deal? Det kommer antagligen skita sig för Grekland ändå! Undertecknad är en klart säkrare affär och jag lovar då att yttra ett och annat gott ord om EU’s goda vilja tills min ränta är slut.
 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Titta här så ska du/ni få en bättre uppfattning

40 miljarder euro och 10 miljoner greker = 4000 Euro/grek. Det är extrem mycket pengar men har inget alls med att göra att en person bränner 3600kr/h (Då hade ju pengarna bara räckt i ungefär 10 timmar!

Anonym sa...

Apropå det sista du skriver om så är det inte långt ifrån verkligheten att EU går med på det, bara att varken du eller jag får ta del av detta:
http://www.svd.se/naringsliv/ovantat-stort-sug-efter-ecb-lan_6889679.svd
1000 miljader EURO till 1% ränta

Marie sa...

Ja, det är ett annat sätt att visa hur otrooooliga summor det handlar om.